tirsdag den 2. februar 2010

Kyndelmisse

Vi har aldrig fejret Kyndelmisse, men som barn husker jeg at min far tit sang en bestemt sang Kyndelmissedag. Da jeg er vokset op på Færøerne er det ikke Steen Steensen Blichers kendte Kyndelmisse sang: "Det er hvidt derude" men en færøsk sang.

Jeg har de sidste par år undervist mine elever i de gamle danske traditioner og mærkedage. Derfor fik min 5. klasse idag en lille bid af de meget gamle traditioner omkring denne midtvejs-igennem-vinteren dag. Vi tændte lys og spiste pandekager. Og pludselig syntes de at det var ærgerligt at vi ikke gør mere ud af denne gamle tradition.

Jeg bagte ca. 90 pandekager i går - når jeg nu alligevel var hjemme med to styks syge børn som bare dovnede den af, da kræfterne ikke var til andet. Fyrre pandekager skulle Jonathan have med til SFO, da det var hans tur at have noget med til "frugt". Halvtreds pandekager til min klasse og så var der lige et par stykke til hver af drengene.

Det er hvidt herude,
kyndelmisse slår sin knude
overmåde hvas og hård,
hvidt forneden, hvidt foroven,
pudret tykt står træ i skoven
som udi min abildgård.

Det er koldt herude,
ravne skrige, ugler tude,
søge føde, søge læ.
Kragen spanker om med skaden
højt på rygningen af laden,
skeler til det tamme kræ.

Jeg tror jeg skal bage nogle flere pandekager til hele familien i dag, sneen vælter ned udenfor og manden er på vej hjem med Jonathan som ikke når at dele sine pandekager ud. Vi gider ikke at de to mandfolk ikke når hjem inden vi sner inde.

En af de gamle varsler man sagde til Kyndelmisse var:
Stærk blæst ved kyndelmisse varsler snarligt vinterslut, det skal faktisk helst blæse så voldsomt, at 18 koner ikke kan holde den nittende. ”Hvis det blæser, så 18 kællinger ikke kan holde den 19, forsvinder kulden snart”.
Om det bliver så slemt i dag ved jeg ikke. Men det ser ikke for godt ud når jeg kigger ud af vinduet.

2 kommentarer:

genta123 sagde ...

Det ser i alle fald smukt ud på billedet taget ud af vinduet, smukt

Solrun Koivuneva sagde ...

Ja, elsker den sne. Vinteren bliver så dejlig lys og blød med alt den nyfaldne sne