søndag den 26. oktober 2008

Frustrationer blev til sjov matematik

Efter nogle dages fravær pga ferie på Færøerne, mødte jeg op på arbejde til en frustrerende time i 1.kl. ikke pga. 1. kl. men af andre årsager


1. kl. var pludselig nået vidt forskellige steder i deres bog. Jeg bruger bogen som fælles materiale og kopierer istedet meget ekstra materiale til de elever som er nogle skridt foran de andre.

Nú eru gód rád dýr....siger man på færøsk, oversat direkte betyder det: Nu er gode råd dyre. Dvs det bliver svært at finde ud af hvad jeg nu skal foretage mig.


Nu har jeg lagt bogen på hylden. Bogen er nu noget de må arbejde i derhjemme hvis de har lyst.


Min matematik undervisning i 1. kl. bliver frem til 1. dec. masser af lege, aktiviteter med bevægelse, enkelte kopiark, bagning og bygge med diverse klodser. Eleverne synes det er vild spændende og jeg selv trives egenetlig godt med det.


Vi har været i gymnastiksalen og kastet plusstykker, klatret tiervenner, sjippet regnestykker, hulahoppet baglæns tælning. Nyd billederne af en matematik time i den forgangne uge.



Ram keglerne og plus tallene du rammer.

Klatr tiervenner eller 20-venner.

Kast i målet (som er inddelt i felter med hver deres tal) og læg sammen.


Hulahop baglæns tælning fra 20 og ned.


Endnu et makkerpar der skal ramme keglerne.
Der skal sjippes det antal man har slået med fire kæmpe skumterninger.


Dåsekast: 3 dåser skal væltes og tallene i bunden skal plusses sammen.

Ingen kommentarer: