lørdag den 10. januar 2009

Tegneudvikling

Jeg har gemt drengenes tegningerne fra de var tre år. Selvfølgelig ikke dem alle samme, så ville vi være nødt til at købe et ekstra hus bare til at arkivere dem i, nej ca. én tegning om måneden. Drengene smider stort set ingen tegninger væk af egen fri vilje. Derfor får de lov til at gemme alle tegninger i en måned, og SÅ skal der muges ud. De må vælge 1-2 tegninger hver fra måneden der gik, resten blvier brugt som optændning i brændeovnen. Det lyder lidt brutalt, men der produceres et utal af tegninger. Nogle dage 10 stk. pr. dreng.I dag har jeg så gennemset alle tegningerne igennem årene. Skuffen med tegningerne i var nemlig overfuld. Jeg valgte så nogle af tegningerne fra som jeg så har scannet og gemt som digitale filer. Det tog nogle timer, men det var vældig sjovt og frembragte sjove gode minder. Det gjorde mig også vældig stolt af mine drenge. 

Nyd turen igennem tegningerne og kommentarene til dem. Jeg har nemlig, (næsten) hvergang en tegning er blevet valgt til at komme i gemme skuffen, skrevet en lille kommentar til billedet,
 som oftest noget som tegneren har sagt om sit kunstværk. Og selvfølgelig også alderen på kunstneren.

En af Jonathans første tegninger af mennesker. Her er far foreviget.

Og så blev det mors tur til at stå model. Læg mærke til udviklingen fra første til anden tegning. Øjnene på tegningen af mig har fået pupiller. Og tøjet har fået lidt mønster på.

Jonathan har tegnet mor og ham selv. Jonathan skal have plaster på sin finger, og det er mor igang med at hente i skabet på toilettet. Læg mærke til de mange ekstra detaljer. Dette billede er bare nogle dage ældre end dem mor og far på. Men nu er der farver på og øjenvipper samt øjenbryn. 

Samuels første bil. Han er 3 år da dette blev tegnet. Føreren er Samuel og bag ham sidder far. Bagerst sidder Hannah Berghamar (ein pige som er 14 dage ældre en Samuel - de legede meget sammen). Hannah græder fordi Samuel ikke er kommet i Kristnastova (Kirke) 
fordi han er syg.

Og så til en af Samuels første tegninger af mennesker. Tegningen er tegnet kort tid efter at Jonathan er født. Samuel er 3 år gammel. Tegningen forestiller mor med Jonathan inde 
i maven. Jonathan har plaster på. Så tegningen er nok tegnet en dag hvor enten 
Jonathan eller Samuel har fået et plaster på.


Der er flere tegninger men der er problemer med uploadningen af dem, så jeg laver en ny blog med dem i.

Ingen kommentarer: